2008.02.22. 20:37


Valamely kultúrához tartozó közösség
általában reflexszerűen védi szellemiségét, hagyományait, szokásait más kultúrákkal szemben, feltételezve azoknak ellenséges mivoltát, veszélyességét. Ennek a mechanikus védekező reflexnek – melyet önző ideológiák még szélsőségesen fel is erősíthetnek – oka a másik kultúra ismeretlenségében vagy félreismerésében keresendő. Ha azonban egymás kultúráját megértő szemmel kutatjuk, megállapíthatjuk, hogy a hagyományrendszerek alapja az élethez való alkalmazkodás, s minthogy ez egyetemes emberi probléma, számtalan hasonlóság fedezhető fel köztük. Hiszen a végcél mindenhol ugyanaz: a méltósággal megélt emberi élet.


*

Isten előtt nem a tudás, nem a törvények szigorú betartása a fontos, hanem az odaadó szeretet, a jóakarat és a lélek tisztasága. A vallásos életmód, a sok rituális előírás és a számos jócselekedet lényege ugyanis az Istenszeretet, a felebaráti segítségnyújtás és az értelmes életvitel, egyszóval az emberszeretet. Ahogyan azt az egyik hászid rabbi egyértelműen ki is fejtette, amikor diákjai megkérték:

— Mester, taníts meg minket Isten szeretetére!

Mire a rabbi elgondolkodva így válaszolt:

— Szeressétek az embereket!

http://www.zsido.hu/vallas/haszid.htm


*



*

Ó Istenem, amit a világból nekem akarsz adni,
add az ellenségeidnek,
s amit az égben akarsz nekem juttatni
add a barátaidnak,
mert Te egyedül elég vagy nekem!

Ó Istenem, ha a pokoltól való félelem miatt imádlak,
akkor égess el engem poklodban,
s ha paradicsomod miatt imádlak,
akkor zárd be előttem ajtaját.
De ha csak miattad imádlak,
akkor ne fossz meg engem arcod látásától!

Libanoni keresztény-arab ráolvasó imádság Közel-Kelet

*



*

A csend

Meghaltam
Megszületett bennem egy új szeretet
Kitárult elôttem az igazi Élet
Válj eggyé a végtelenséggel
Törd szét a börtön falát
Szökj meg
Szüless bele egy új színbe
Azonnal cselekedj
Sûrû felhô vesz körül
Osonj ki észrevétlenül
Halj meg és élj a csendben
A nyugodtság a legbiztosabb jele annak,
hogy meghaltál
A régi életed egy eszeveszett rohanás
volt a békesség elôl
De most a szótlan telihold tündöklik
fenn az égen

Jelaluddin Rumi

A bejegyzés trackback címe:

https://denapo.blog.hu/api/trackback/id/tr77350693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása